هنر میناکاری چیست؟

هنرصنایع دستی اصفهان دارای سابقه ای درخشان می باشد و سرتاسر دنیا یا هنرهای هنرمندان صنایع دستی اصفهان آشنا می باشد. یکی از برجسته ترین رشته های هنری صنایع دستی اصفهان، هنر میناکاری می باشد.

هنر میناکاری اصفهان و ظروف ساخته شده با این هنر ارزشمند از جدابیت خاصی برخوردارند و برای بهتر شناختن این هنر گرانقدر با ما همراه شوید.

هنر میناكاری دارای قدمت بسیار زیادی می باشد و سالیان زیادی هست که در ایران رونق گرفته است از روزگاران پیش از عهد صفویه نمونه کار هایی از ظروف میناكاری در دست نیست و از دوران صفوی هم نمونه های قابل ملاحظه ای بر جای نمانده است. ولی در دوران قاجار میناكاری به مقدار كم وجود داشته و اشیایی مانند سرقلیان و كوزه قلیان و كوزه و بادگیر قلیان را میناكاری می كرده اند. در دربار پادشاهان قاجار مخصوصاً ناصرالدین شاه كه قلیان كشیدن از سرگرمی های او بوده  قلیان های میناكاری شده وجود داشته است. همچنین در خانه های اشراف و بزرگان آن عصر نیز این قبیل اشیاء میناكاری شده موجود بوده است. اشیاء دیگری مانند كمربند ، آفتابه لگن ، انفیه دان ، گلابپاش ، گوشواره ، اشكدان و قوطی سیگار میناكاری شده نیز موجود است .

در كتاب “بررسی هنر ایران” اثر پروفسور ارثراپهام پوپ درباره ی هنر میناكاری چنین آمده است:

« هنر میناكاری درخشان آتش و خاك است، با رنگ های پخته و درخشان فیروزه ای كه سابقه آن به 1500 سال پیش از میلاد می رسد و ظهور آن بر روی فلز در طول سده ی ششم تا چهارم پیش از میلاد و پس از سال 500 پیش از میلاد مشاهده می شود. هنر میناكاری در ایران بیش از نقاط دیگر تجلی داشته  و یكی از نمونه های قدیمی آن  درعهد صفویه توسط شاردن جهانگرد فرانسه ذكر شده است كه قطعه ی مینایی از كارهای اصفهان بوده، مشتمل بر طرحی از پرندگان و حیوانات بر زمینه گل و بته به رنگ آبی كم رنگ و سبز و زرد و قرمز.»

هنر میناکاری در حال حاظر به عنوان یکی از رشته های بزرگ هنری صنایع دستی ایرانی شناخته شده است که بیشتر نمونه کاری های میناکاری بر روی مس انجام شده است. هنر میناکاری در اصفهان رونق بسیار زیادی دارد از این رو گارکاه های های بسیار زیادی در گوشه و کنار این شهر جهت تولید و اموزش این هنر پرانقدر دایر شده است

فروشگاه صنایع دستی نصف جهان از بزرگترین تولید کنندگان میناکاری اصفهان می باشد و کلیه ظروف میناکاری از جمله بشقاب، کاسه، قندان، شکلات خوری ؛ قاب بشقاب های میناکاری و تابلو های میناکاری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *